Monday, September 6, 2010

Takaful

Apa itu takaful?

Berasal daripada perkataan arab yang bermaksud saling menjamin, saling menjaga dan saling memelihara. Dalam konteks ini ia adalah satu bentuk perjanjian antara sekumpulan peserta yang bersetuju untuk saling menjamin ahli dalam kumpulan yang ditimpa musibah. Takaful diperkenalkan sebagai alternative kepada insurans konvesional yang hukumnya haram kerana adanya unsur riba, gharar (ketidaktentuan) dan masyir (judi). Sistem takaful bukan sahaja sebagai kaedah pengurusan berisiko tetapi ia juga sebagai instrument kewangan, simpanan, perlindungan, pelaburan dan pembangunan sosioekonomi. Ia berasaskan persaudaraan, perpaduan dan bantuan untuk menyediakan pertolongan dan bantuan kewangan.

Apa tujuan Takaful diperkenalkan?
Untuk mengalakkan sifat saling tolong menolong dan perpaduan sesama ahli selari dengan konsep ta’awun (saling bekerjasama). Menekankan sifat keikhlasan berdasarkan kontrak ‘tabarru’ untuk peserta ynag memerlukan. Para peserta bersetuju untuk bersama-sama menanggung kerugian yang disebabkan risiko seperti kematian, kemalangan dan lain-lain.

“Demi hayatku yang berada dalam kekuasaan Allah, tiada siapa akan masuk syurga jika beliau tidak melindungi jirannya yang berada dalam kesusahan”
                                                                                            ~riwayat imam Al-Bukhari dan imam Muslim~

Apa yang dimaksudkan dengan kontrak tabarru’?
Bermaksud menderma atau memberi hak milik secara percuma. Daripada sumbangan inilah peserta-peserta dapat mewujudkan satu tabungan atau kumpulan wang. Setiap peserta bersepakat bahawa jika ditakdirkan salah seorang daripada mereka menanggung kerugian atau kehilangan akibat dilanda suatu musibah atau bencana, bantuan disediakan dalam bentuk manfaat kewangan. Dengan adanya manfaat seperti ini diharap dapat meringankan beban atau tangungan yang terpaksa dipikul akibat penderitaan daripada musibah. Dalam industri takaful, tabarru’ yang diperkenalkan adalah tabarru’ bersyarat. Yang mana peserta mestilah menderma sesuai dengan risiko yang dibawanya. Pengendali Takaful akan menetapkan kadar tabarru’ untuk memastikan tabung tabarru’ adil bagi semua pihak.

Bagaimana Takaful dijalankan?
Peserta mencarumkan sejumlah wang, membantu ahli yang mengalami kerugian dan kerosakan. Pengendali Takaful akan menguruskan wang tersebut berasaskan muamalat islam berlandaskan hukum syariah.

Apa kepentingan Muamalat dalam Takaful?
~ Untuk menghindari penindasan, kezaliman dan penipuan
~ Mewujudkan masyarakat berdedikasi serta tekun
~ berhubung, bekerjasama dan bertukar keperluan.
~ Membentuk masyarakat yang bertangungjawab dalam membelanjakan harta pada jalan yang betul

“Semoga Allah SWT memberikan rahmat kepada orang yang berusaha dengan cara yang baik, berbelanja dengan sederhana dan menabung apa yang lebih setelah memberi nafkah untuk saat-saat dia memerlukan nanti”
                                                                                      ~riwayat imam Al-Bukhari dan imam Muslim~

Apakah jenis kontrak Muamalat dalam industri takaful?
Industri Takaful mengikut jenis-jenis kantrak muamalat. Antaranya;
• Tabarru’- Menderma kepada yang memerlukan
• Mudharabah – Kontrak perkongsian modal dari satu pihak dan usaha dari satu pihak yang lain. Pemodal (peserta) dan pengusaha (pengendali)
• Wakalah – Menyerahkan tangungjawab kepada seseorang. Pengendali akan menjalankan tangungjawab dengan menyumbang segala kepakaran untuk memastikan segala berjalan dengan lancar.
• Qard Hassan – Pinjaman kebajikan, peminjam hanya perlu membayar jumlah yang dipinjam tanpa bayaran tambahan.
• Hibah – memberi sesuatu barang pada seseorang sebagai hadiah.
 
Apa jaminan Syarikat Pengendali Takaful?
Setiap Syarikat pengendali Takaful berdaftar dibawah Bank Negara Malaysia (BNM). Sehingga kini terdapat 9 syarikat pengendali Takaful yang diberi lesen oleh BNM termasuk MAA Takaful. Setiap syarikat Pengendali Takaful terikat dengan peraturan ditetapkan BNM. Pengawalan dan penyeliaan industri takaful merupakan peranan penting BNM dalam memastikan kestabilan industri kewangan keseluruhannya. Ia adalah sebagai satu komponen teras dalam sistem kewangan islam di Malaysia.
Peranan Bank Negara Malaysia dalam mengawal selia industri Takaful ialah ;
• Memastikan pengendali menjalankan operasi dengan baik dan berhemat
• Memastikan operasi selari dengan rangka kerja syariah
• Mengekalkan keyakinan orang ramai pada takaful
• Mempromosikan amalan pasaran yang baik serta perkukuh takbir urus korporat
• Memastikan penyaluran sumber ekonomi yang cekap dan sesuai
• Mengekalkan kestabilan sistem kewangan keseluruhannya



MAA Takaful?

Produk MAA Takaful adalah produk Takaful yang flexible. Pelan perlindungan mengikut kemampuan pelangan. Pelan MAA Takaful juga menawarkan kadar pampasan yang tinggi bagi kematian dan hilang upaya kekal dengan caruman bulanan yang rendah. Oleh itu, tiada alasan untuk kita menyediakan perlindungan kepada keluarga kita. Sekurang-kurangnya, jika berlaku apa-apa pada kita, keluarga kita masih boleh mendapat satu hidangan  makanan daripada tiada hidangan makanan lansung. PELAN PERLINDUNGAN TAKAFUL BERASASKAN PELABURAN YANG TERMURAH DI MALAYSIA
 
 
 
MAA Takafulink untuk tahun kedua berturut-turut telah terpilih sebagai :-
"THE MOST OUTSTANDING TAKAFUL PRODUCT"

di 7th Kuala Lumpur Islamic Financial Forum.

Anugerah ini telah di sampaikan oleh Tan Sri Mohd Nor Yaakop dan di terima oleh CEO MAA Takaful - Encik Salem Majid Zain.

Sesungguhnya dengan anugerah ini membuktikan bahawa produk Investment Link MAA Takaful adalah yang terbaik di pasaran.

Dan saya mewakili consultant2 MAA Takaful - amat berbangga dengan anugerah yang di menangi MAA Takaful untuk tahun ke dua berturut-turut.

ONLY THE BEST WINS TWICE.... bravo MAA Takaful. Kita adalah yang terhebat !!!


 


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Takaful"