Tuesday, September 7, 2010

Kisah Hidup Burung



Kisah hidup sepasang Burung

Saya begitu tertarik ketika membaca satu kisah hidup sepasang burung, kisah ini diceritakan oleh seorang ‘sifu’ dalam bidang takaful. Dia juga yang membawa saya ke dunia Takaful.

Sebaik bertemu pasangan, burung jantan dan burung betina akan bekerjasama membuat sarang. Setelah sarang siap dibina. Burung betina akan duduk disarang dan bertelur. Tugas Burung Jantan mencari makanan untuk pasangan dan anak-anak nya yang sudah menetas. Ia juga yang mengawal dan menjaga sarang daripada diganggu oleh binatang-binatang lain.

Suatu hari seperti biasa si bapa akan mencari makanan, sedang dia terbang keudara si bapa terlihat bangkai seekor ular diatas jalan. Semasa si bapa berusaha menarik bangkai tersebut. Tiba-tiba datang sebuah kereta dari arah belakang lalu melanggar si bapa dan mati serta merta.

Di sarang, kicauan anak-anak merunsingkin si ibu. Ia akhirnya keluar untuk mencari makanan sambil berusaha mencari si bapa. Akhirnya ia terlihat si bapa terbaring. Ia cuba untuk bangunkan si bapa namun tidak Berjaya. Kerana pulang dalam kesedihan tanpa disedari si ibu, seekor ular telah mengikorinya dibelakang. Si ular Berjaya menelan si ibu.

Tinggallah si anak yang kelaparan. Menangis dan terus menangis. Walaupun banyak burung yang bertebangan namun tak seekor pun yang datang memberi anak-anak burung itu makan. Kita tidak boleh menyalahkan burung-burung lain kerana mereka juga ada tanggungjawab masing-masing. Perlu memberi makan pada pasangan dan anak-anak mereka.

Begitu juga la manusia, hari ini kita melihat setiap hari pasti akan lahir ibu-ibu tunggal dan anak-anak yatim. Sebagai masyarakat kita wajib membantu, namun berapa sangat lah sumbangan yang kita boleh hulurkan kerana kita jua mempunyai tanggungan dan tanggungjawab masing-masing. Oleh itu, bagi ibu dan bapa simpanlah sedikit pendapatan anda untuk anak-anak anda andai sesuatu terjadi kepada anda.

”MENINGGALKAN ANAK DAN ISTERI DENGAN KESENANGAN LEBIH BAIK DARIPADA MENINGGALKAN MEREKA DALAM KEADAAN MEMINTA-MINTA”

~Hadis Riwayat Bukhari~
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Kisah Hidup Burung"